مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5

مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5

PS4 pro قدرتمندترین کنسول بازی نسل هشتمه اما با ورود کنسول بازی پلی استیشن 5 دیگه خیلی حرفی برای گفتن نداره. خب سونی خیلی تغیرات تو کنسول نسل نهم داده و واقعا قدرتمنده. یکی از مهمترین ویژگیهای نسل جدید کنسولهای سونی گرافیک دستگاهه که واقعا ستودنیه. با وجود اینکه PS4 و PS5 هر دو مبتنی بر تراشه‌های AMD Radeon سفارشی هستند، اما باز هم تغییرات چشمگیری بینشون دیده میشه که در ادامه براتون بررسی میکنم.

گرافیک PS4 Pro در مقابل PS5

مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5
مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5

همونطور که گفتم هر دو کنسول ps4 و ps5 مبتنی بر تراشه های AMD Radeon سفارشی هستن اما دومی بسته بندی بیشتری داره. تعداد CU های موجود در پلی استیشن 5 دو برابره و همین موضوع باعث شده تا سرعت کلاک دستگاه به طرز قابل توجهی بالا رفته. با این وجود مهم ترین و بزرگترین تفاوت این دو کنسول درTFLOP های(توانایی انجام یک تریلیون نقطه شناور عملیاتی در یک ثانیه) هست.

“Teraflops” اصطلاح آشناییه برای توسعه دهندگان کنسول های بازی. TFLOPS شاید عملکرد کلی رو نشون نده اما موقع مقایسه باید عدد مطلوبی رو نشون بده. پلی استیشن 4 با داشتن 18 عدد CU که در 800 مگاهرتز کار میکنن، 1.84 TFLOPS رو نشون میده. این رقم یعنی پلی استیشن 4 میتونه 1.84 تریلیون عملیات نقطه شناور رو در هر ثانیه کنترل کنه. این رقم برای گرافیک پلی استیشن 5 برابر با 10.3 TFLOP هست.

شاید برات جالب باشه: گرافیک و کیفیت بازی های ps5

مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5
مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5

گرافیک کدوم بهتره؟ ps5 یا ps4 pro

بطور کلی میشه گفت که گرافیک پلی استیشن 5 دو و نیم برابر پلی استیشن 4 پرو هست. از اونجایی که این کنسول 36 عدد CU داره، سرعت کلاکش خیلی بالاتره و میتونه عملکرد فوق العاده بالایی داشته باشه. هسته های PS5 با فرکانس متغیر 2.23 گیگاهرتز کار میکنن. همین موضوع تاثیر خیلی زیادی در سرعت دستگاه داره.

نظر همه اینه که سرعت کلاک بالاتر خیلی بهتره تا اینکه تعداد CUهاش بیشتر باشه. چون واحدهای کندتر و اضافی برای محاسبه وزنشون قدرت محاسباتی کافی ندارن. کارت گرافیک پلی استیشن 5 با اجازه دادن به فرکانس متغیر، تونسته سرعت کلاک خیلی بالایی حتی فراتر از انتظار منو شما بدست بیاره.

البته این قابلیت زمانی اتفاق میفته که فرکانس بالاتربا بودجه توان سیستم پشتیبانی بشه. بطور کلی باید بگم که پلی استیشن 5 در مقایسه با ps4 تواناییهای گرافیکی بیشتری داره. پردازنده گرافیکی این کنسول هسته های بیشتری داره و در نتیجه سریع تر و کارآمدتر عمل میکنه.

مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5
مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5

وضوح PS4 Pro در مقابل PS5

خروجی پلی استیشن 5 کیفیت 4K را در 120هرتز و کیفیت 8K رو پشتیبانی میکنه. PS4 Pro از رزولوشن 4K پشتیبانی میکنه. با وجود اینکه سونی خروجی HDMI2.1 رو در طراحی کنسول خود استفاده کرده، اما هنوز خیلی از تلویزیون ها توانایی پشتیبانی از این خروجی رو ندارن.

مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5
مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5

از اونجایی که HDMI2.1 میتونه از تغییرات رفرش ریت پشتیبانی کنه، قطع تصویر در حین بازی کمتر پیش بیاد. این موضوع برای گیمرها خیلی مهمه. از اونجایی که تو نسل جدید کنسول های بازی وضوح تصویر خیلی مهمه، سونی دنبال اینه که کنسولهایی با کیفیت 8K روانه بازار کنه. البتهاین معنی رو نمیده که شما حتما با چنین کیفیتی بازی می کنید.

مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5
مقایسه گرافیک ps4 pro با ps5

هنوز خبری از تلویزیون هایی که چنین قابلیتی در وضوح تصویر داشته باشن نیست، اما بنظر میرسه در اواخر چرخه حیات پلی استیشن 5، رایج تر باشن. موضوع اصلی در ارتباط با نمایشگرهای PS5 پشتیبانی از نمایشگرهای 120 هرتز است. درسته که پلی استیشن 5 از نظر گرافیک خیلی قدرتمنده اما باید این موضوع رو هم مدنظر داشته باشید که بدون تلویزیون با رفرش ریت بالا، نمیشه از کیفیت این کنسول بهره مند بشید.

منابع:

digitaltrends

techradar

کلیدواژه : ps4 proPS5گرافیک ps5
نرگس شیدا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *